Air France-KLM kwam vrijdag met flinke verliezen in het eerste kwartaal. Ook andere Europese maatschappijen hadden het moeilijk. Waar werd het geld wel verdiend?
Verlies
300 miljoen leed AFKL verlies. Dat was aanzienlijk meer dan vorig jaar. Lufthansa leed een verlies van 336 miljoen. Net als KLM dook Finnair in negatieve cijfers, waar het in 2018 nog in de plus het eerste kwartaal afsloot. IAG komt volgende week met cijfers.
Lastig kwartaal
De Europese netwerkmaatschappijen doen het dus niet goed. Het eerste kwartaal is weliswaar altijd lastig, maar 2019 viel wel erg tegen. De hogere brandstofprijzen helpen niet mee. Als we echter naar het oosten en westen kijken zijn de cijfers totaal anders.
Verenigde Staten
In de Verenigde Staten draaien de ‘grote drie’ als een trein. De winst van Delta steeg met 31 procent naar 730 miljoen dollar. Net als AFKL had Delta het zwaar op de Atlantische routes.
Economyclass
United zag een verdubbeling van de winst naar ene kleine 300 miljoen dollar. Ook deze maatschappij had het moeilijk op de routes naar Europa. Met name de prijzen in de economyclass stonden onder druk. American zag de winst iets teruglopen, kon nog steeds 375 miljoen bijschrijven.
China
De ‘grote drie’ van China konden ook plussen schrijven. China Southern zag de omzet stijgen naar omgerekend 326 miljoen euro. China Eastern, aandeelhouder van Air France-KLM, had een winst van 250 miljoen euro. Air China deed het het best met 360 miljoen euro winst.
Het is duidelijk dat je als netwerkmaatschappij in Q1 beter niet in Europa kon zitten.