Bij de onderhoudsafdeling van Air France-KLM groeien ‘simpele’ ideeën uit tot een product of service waar de concurrentie mee wordt afgetroefd. Up in the Sky sprak met Rodolphe Parisot, de Vice-President Digital and Innovation bij Air France Industries KLM Engineering & Maintenance (AFI KLM E&M). Hij legt uit hoe AFI KLM E&M er alles aan doet om dit te bewerkstelligen.
Lokaal
Rodolphe Parisot ontvangt Up op zijn kantoor op Parijs Charles de Gaulle airport. Een groot deel van de onderhoudsafdeling is hier gevestigd. Zijn functie is nieuw sinds januari dit jaar. “Niet dat er daarvoor geen digitale innovatie was, maar nu heeft één persoon de leiding hierover”, legt hij uit. Parisot stuurt ondermeer de grote systemen aan die voor heel AFI KLM E&M gelden, maar ook de meer lokale en kleine programma’s. Het zijn deze lokale programma’s waar de innovatie uit voort komt.
Labs
Het paradepaardje voor innovatie van AFI KLM E&M is het MRO lab. “Dit is het vlaggenschip waar al onze innovatie samenkomt”, zegt Parisot. Het belangrijkste onderdeel is de virtuele suggestiebox voor medewerkers. “Van hoog tot laag, iedereen kan een suggestie indienen. Er komen er zo’n 5.000 per jaar binnen.” Van de ideeën wordt 70 procent ook daadwerkelijk in praktijk gebracht. “Dat vind ik nog het leukst. Het is een enorme opsteker voor de indieners. Hij of zij heeft iets bedacht waar het hele bedrijf en -vooral- de klant iets aan heeft. Dat is iets waar de medewerker trots op kan zijn”, aldus Parisot.

Werkelijkheid
“Het begint met iets dat opvalt. Bijvoorbeeld dat een bepaald onderdeel aan een toestel vaker stuk is dan iets anders”, aldus Parisot. “Maar het kan ook een bepaalde werkwijze zijn, waarvan iemand denkt: ‘dat moet toch makkelijker kunnen’. De volgende stap is het beschrijven van het idee. Er wordt dan onder andere gekeken wat de winst is ten opzichte van de huidige situatie. In tijd, voor de klant, voor AFI KLM E&M en voor het milieu. Vervolgens beoordeelt een groep collega’s alle ideeën en kiest de levensvatbare uit.” Dan kan de ontwikkeling van start gaan. Het is de bedenker die dit proces leidt. Parisot: “dat is een tweede boost die de medewerker krijgt, je kan in een leidinggevend positie terecht komen. Natuurlijk is er ook ondersteuning vanuit het bedrijf. Dankzij het MRO lab is er bij de werknemers een innovatieve mindset. Your personal life at work”, zegt Parisot trots.
Brandstof
Een voorbeeld noemen is geen probleem voor de vice-president. “In het begin was de brandstoftoevoer met afstand het meest terugkomende A380-probleem. Uit een A380 komt een enorme hoeveelheid data van alle sensoren. Die data kan elke nightstop in Paris Charles de Gaulle worden uitgelezen via wifi. Iemand bedacht dat er misschien een voorspellende waarde in die data zat. Het bleek dat bepaald onderdeel steeds kapot ging boven een grenswaarde. Dit konden we terugzien in de historie. Wat we ook zagen is dat de waarden die de sensor van dat onderdeel gaf langzaam opliepen tot het onderdeel ermee stopte. Zo konden we bepalen wanneer we het onderdeel moesten vervangen vóórdat het stuk zou gaan. Zo hebben we het probleem terug weten te dringen dat eerst met kop en schouders boven alle problemen uitstak. Het staat niet eens meer in de top 5 meest voorkomende aandachtspunten. Een enorm voordeel voor de A380-operatie dus.”
Prognos
Uit dit idee is ‘Prognos’ ontstaan. Prognos is een tool waarmee onderhoud voorspeld wordt. Door het uitlezen van de sensoren weet het systeem welke waarden richting de grenswaarde lopen en een onderdeel stuk dreigt te gaan. Voordat de grenswaarde bereikt wordt, krijgt het onderhoudsteam een melding en zal dat onderdeel vervangen. Dit doen ze tijdens regulier onderhoud of een nightstop. Door dit preventieve onderhoud valt het toestel minder uit en dat komt de vluchtoperatie weer ten goede. Het systeem is er nu ook voor de 747 en alle typen motoren. “Hier zie je een groot voordeel van de groep”, zegt Parisot. “Dit is een voorbeeld van wat gemeenschappelijk in Parijs en in Amsterdam ontwikkeld is en waar de gehele AFKL vloot en de vloot van haar klanten voordeel van heeft.”
Markt
Parisot: “We konden Prognos vertalen naar de 747, waar KLM veel mee vliegt.” Nu is de ontwikkeling gaande voor de A350 en A320family. “Er zijn ook legio voorbeelden die in eerste instantie op Schiphol zijn ontwikkeld en waar wij op Charles de Gaulle later ook gebruik van maken”, vervolgt hij. “Tijdens regelmatige georganiseerde innovatiemarkten presenteren medewerkers wat ze hebben bedacht. Hier vindt de kruisbestuiving plaats. Niet alleen tussen Air France en KLM, maar ook klanten of leveranciers zijn welkom. Naar elke editie komen honderden mensen, je merkt echt dat het leeft binnen het bedrijf.”
Big data
“De grootste ontwikkeling, ook in MRO-land, is big data”, zegt Parisot. “Vliegtuigen geven steeds meer informatie, tot in de kleinste details.” Sinds MH370 kent iedereen het ACARS-systeem dat essentiële informatie live verstuurd. “Het vliegtuig slaat echter 10.000 keer meer data op. Dat lezen we uit tijdens de onderhoud, maar ook tijdens de reguliere stops op Parijs en Amsterdam. In al die data zien wij de patronen waar we snel op kunnen inspelen. Daardoor staan vliegtuigen korter voor onderhoud aan de grond. Dat is goed voor de klanten en voor ons moederbedrijf Air France en KLM”, aldus Rodolphe Parisot. Met de prognos-tool loopt AFI KLM E&M voorop in de industrie.
[su_box title=”Over AFI KLM E&M”]In 2016 behaalde de onderhoudstak een omzet van 4,1 miljard euro. Daarvan bleef een winst over van 238 miljoen euro. Eind 2016 had de afdeling een orderboek van bijna 9 miljard euro. Er werken 14.000 mensen die zo’n 2.000 vliegtuigen van 200 maatschappijen onderhouden. Jaarlijks worden er 450 motoren onderhouden en getest in drie testcellen. Er liggen 600.000 onderdelen op de plank, verspreid over zestien locaties over de hele wereld.[/su_box]
Deel 1
Dit is deel één in van een vierdelige serie over Air France Industries KLM E&M.
In deel 2 keken we rond in de hangars van de long-haul Boeingvloot en en kregen we uitleg hoe een deel van de cabine van een B777 in een nacht omgebouwd wordt.
In deel 3 namen we een kijkje in de nieuwste engine testcel en hoorden we dat AFKL tijdens een test ruim 2x zoveel van een motor vraagt.
In deel 4 zagen we het onderhoud aan de A380 en namen we een kijkje in het toestel.