Japanse piloten mogen blijven vliegen tot ze 68 zijn. De maatregel moet voorkomen dat er een te groot tekort aan piloten ontstaat in het Aziatische land.
De leeftijd waarop piloten moeten stoppen lag in Japan op 65. Maar omdat er een tekort aan piloten dreigt, is die grens opgerekt. Piloten die nu 64 of jonger zijn, kunnen nu kiezen om nog vier jaar door te gaan. “We proberen een tekort op te lossen en nog steeds de veiligheid te waarborgen”, zei een woordvoerder van het ministerie van transport tegen persbureau AFP. Japan heeft op dit moment 5900 piloten, van wie er 500 ouder dan 60 zijn, stelt het ministerie.
Door de grote vraag van passagiers is dat aantal piloten lang niet genoeg. Met name bij de lowcostcarriers neemt de vraag naar vluchten toe. Afgelopen jaar moesten veel vluchten gecanceld worden omdat er geen piloten voor waren. Dat hoopt het ministerie nu te voorkomen door piloten langer te laten werken.
Volgens Greg Waldron van Flightglobal.com komt het tekort vooral door de hoge kosten voor een opleiding. ‘In Amerika, Australië en zelfs Europa is er veel exposure voor luchtvaart, er zijn veel airstrips en veel privévliegtuigjes. Het is relatief goedkoop om een vliegbrevet te halen. In Zuidoost Azië is die activiteit er veel minder’, stelt Waldron.
Hij ziet de oudere piloten niet als gevaar voor de veiligheid van de passagiers, integendeel zelfs. ‘Je wilt piloten hebben die goed opgeleid zijn, die weten wat ze moeten doen in een noodsituatie. Een oudere en meer ervaren piloot kan anders reageren dan iemand met minder ervaring’, aldus Waldron, ‘Zolang de piloten kunnen bewijzen dat ze weten wat ze doen in de cockpit, denk ik dat de leeftijdsgrens wel omhoog kan.’
De Japanse regering legt de oudere piloten wel beperkingen op: ze mogen maar 80% van de normale uren van een piloot maken. Dit betekent dat ze per maand 80 uur mogen vliegen. Ook moeten ze aanvullende medische testen ondergaan. Twee 65+’ers in de cockpit zal niet gebeuren: als de gezagvoerder ouder dan 65 is, mag de co-piloot niet ouder zijn dan 59.
Luchtvaartorganisatie ICAO rekte de pensioenleeftijd voor piloten in 2004 op naar 65. Maatschappijen zijn echter vrij om zelf de grens te trekken. Dat is vaak onderwerp van conflict, bijvoorbeeld bij Lufthansa. Bij KLM moeten piloten met 56 met pensioen.