Embraer is in een vergevorderd stadium van de ontwikkeling van een nieuw turboprop vliegtuig die middels de joint venture met Boeing geproduceerd moet worden.
Toestel
Het toestel moet ongeveer even groot – of groter – zijn dan de ATR-72. Dat zegt John Slattery, CEO van de commerciële tak van Embraer, tegen persbureau Reuters. “Het zit in onze doelmarkt, wat altijd minder dan 150 stoelen betekent en het komt in de buurt van het E2-aanbod”, aldus Slattery, waarmee hij verwijst naar de familie van regionale jets met 80 – 120 zitplaatsen. Wat betreft de motor zou Embraer in gesprek zijn met General Electric, Rolls-Royce en Pratt & Whitney Canada.
Concurrentie
Met het toestel wil Embraer de concurrentie aangaan met ATR. Slattery stelt dat ATR nu in feite een monopolie heeft met alleen de DHC-8 als concurrent. “Het nieuwe toestel moet een reactie van ATR uitlokken”, aldus Slattery. Ook China wil meedingen in de competitie om dit soort vliegtuigen, waar momenteel de Xian MA700 wordt ontwikkeld.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!