Boeing is in gesprek met Emirates, de launch customer van de 777X, over de vertragingen van het toestel. Dat zei de vliegtuigbouwer tijdens een pre-Dubai air show briefing. Het zou wel haalbaar zijn om het toestel in 2021 in gebruik te nemen. Eerder was de planning om het toestel in 2020 te lanceren.
Geduld
Emirates heeft 150 777X besteld, waarvan 35 777-8’s en 115 777-9’s. Tim Clark, CEO van de maatschappij, zei eerder al tegen FlightGlobal dat Emirates zijn geduld verliest met vliegtuig- en motorfabrikanten die ‘geen onderhoudsklare apparatuur kunnen leveren.’
MAX
Of de vertragingen van de 777X ook te maken hebben met de MAX-kwestie, wilde Boeing niet zeggen. “Het certificatieproces dat we volgen, is een erg uitgebreid proces. Het is te vroeg om te speculeren of er een nadelig effect zal zijn als gevolg van het MAX-probleem.
Vervanging
De 777X moet de 777-300ER en 777-200LR van emirates vervangen. Oorspronkelijk zou Lufthansa de launch customer worden, maar die rol nam Emirates twee jaar geleden over.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!